Door Belga, www.belga.be, Vernieuwd: 29/01/2010
Vrouwen die bier drinken, hebben steviger botten
Vrouwen die bier drinken, hebben steviger botten dan geheelonthoudsters. Hun botten zijn ook van betere kwaliteit dan die van wijndrinkers. Dat blijkt uit een Spaans onderzoek, waarbij wetenschappers 1.697 vrouwen ondervroegen over hun voedingsgewoonten en tevens door middel van echografie de kwaliteit van hun botten onderzochten. De resultaten werden gepubliceerd in het vakblad Nutrition en staan ook te lezen in Test-Gezondheid.
Een mogelijke verklaring voor het positieve effect van het drinken van bier op de botten is de aanwezigheid van fyto-oestrogenen in bier. Dat zijn stoffen met een hormonale werking. De studie zegt volgens Test-Gezondheid echter niets of dit robuustere beendergestel van bierdrinksters gepaard gaat met een lager aantal breuken. Het is volgens het blad immers best mogelijk dat bierdrinksters vaker vallen dan vrouwen die geen alcohol drinken en dus toch meer kans lopen op breuken. (EYI)